Alla inlägg under augusti 2010

Av Bamse och Valle - 12 augusti 2010 18:39

Ja det händer ju inte så mycket hos oss, annat än att Bamse håller på att göra hela huset galna. Han piper och springer mellan dörrar och fönster. Igår kväll så var han helt plötsligt borta. Och vi som bara brukar ligga på gräsmattan bakom huset utan att sticka. Men nu var han puts väck. Matte och Husse gick ut ropade, var in i skogen bakom oss, men ingen Bamse. Rätt var det var kom han springande som ett tok efter gatan, men fragga runt hela munnen. Han hade varit på tjej jakt räknade dom ut. Tjej Boxern som bor 2 hus bortanför oss är i storlöpet. Och dom hade precis varit i skogen bakom oss. Han fick nog upp ett spår efter henne. Matte undrar om det snart är min (Valles) tur att låta så eländigt. Imorgon skall vi till stugan hur än vädret blir. Matte säger att det går runt i hennes (sjuka huvud) av alla skolbarn. Hon har åkt på en riktig förkylning, med konstant huvudvärk. Vi kan förstå att det inte är så skoj att läsa och skriva in alla barn rätt. Så nu skall hon vila sig hela helgen, inte göra ett svatt. Fast vi tror henne inte, hon kommer säkert att prova sig på att måla den där hemska väggen mot sjön. Vi skall försöka uppdatera, men internetet där ute är inte av den snabba sorten. Ha det bra alla kompisar.

Av Bamse och Valle - 11 augusti 2010 17:38

Ja vi har inte haft så mycket att skriva om i veckan. Dagarna går utan större problem, vila och mat är det som står på våra scheman. Lill Husse är inte till mycke sällskap, jo när vi skall vila är han allt med på noterna. Vilken tur att det blir en sväng till stugan, så man får ruscha av sig. Det kan behövas efter en vecka i stillhet. Matte och Husse har ju börjat att jobba, Matte måste vara hemma för hon har en massa möten inplanerade. Annars hade vi kunnat vara i stugan. Nu har vi fått lov att få vara ute och busa med varann jag och Valle. Vi skall bara vänta till boxrarna har gått in. Ha det bra alla kompisar.

Av Bamse och Valle - 8 augusti 2010 20:15

Ja nu var vi hemma igen efter en helg i stugan. Det fortsätter detta varannandags väder. Igår vart det tillslut strålande solsken och 25 grader varmt. En härlig dag med ute bus och målning. Nu har Matte och Husse snart målat 3 sidor av stor huset. Den värsta sidan är kvar, den mot sjösidan. Det är ju så himla högt där. Och dom är bägge två lite höjdrädda, så undrar hur detta skall sluta. OCh vem som törs klättra upp. Sen kom ju Farmor och Farfar ut på besök. Vi fick följa med på deras dagliga promenad. Och Farmor hon berömde oss hur mycket som helst, över hur duktiga killar vi var att ha med. Men det visste vi ju redan. Idag har det vräkt ner regn, inge skoj alls att vara där ute. Man har inte så mycket plats att röra sig på inomhus. Men Matte skulle ju jobba idag 06-14, och från stugan till jobbet tar det 3 minuter. Så därför stannade vi kvar tills hon arbetat färdigt. Sen bar det av hemåt, ganska skön att få komma hem till huset, men en hel källare att vila i. Nu skall vi försöka få i oss lite mat, matlusten har idag inte varit den bästa trots det dåliga vädret. Vi har varit av den trötta sorten nu sen vi kom hem. Sen skall Matte ut för att kolla våra kompisars sidor. Ha det bra alla.

Puss på dig Husse.

Vi fick igår nå konstiga saker, gröna fiskar som smakade mint.

Valle hade fullt upp med att hålla fast den med tassarna.

Jag stoppade in hela i munnen, och tuggade sönder den på en gång.

Det börjar att skymma mer och mer uppe hos oss.

Vadå pipa, det är ju ett ben.

Nybadad och grann

Av Bamse och Valle - 5 augusti 2010 20:32

Idag har det varit bra väder. Igår vräkte regnet ner, det är minsann varannandags väder hos oss. Men det vart inte att fara till stugan förrän på eftermiddag. Det var fullt upp med att få allt att fungera för det nya systemet. Vi har inte hjälp till så mycket, utan det är mest Matte som suttit framför datorn och knappat. Det första vi gjorde då vi kom ut var att springa ner till vattnet. Om ni visste hur mycket vatten det var. Nu kunde man inte springa ut utanför bryggan, utan efter halva vägen vart det till att simma. Imorgon är Mattes sista semesterdag, fast hon skall jobba då som resten av sommaren. Hon har haft 7 dagar semester av 35. Men det är tur, då får hon en riktigt bra semester nästa år, hela 10 veckor. Och då skall det vara semester har hon sagt. Nu skall vi kolla om bastun är klar, vi hörs kompisar.

Ja det hä kallar man syskon kärlek.

Vi brukar ligga så här tätt inpå varandra när vi skall vila.

Det här är min favorit plats på kvällarna.

Kolla Bamse jag hittade ett ben i vattnet, men oj det vart nå konstigt med det.

Det hänger som en slamsa i min mun.

Vad vill du brorsan, ska vi ta ett race till eller?

Jaha vill du att vi skall bada.

Oj ursäkta att jag blundade. Men det vart ju som en överaskning att du skulle knäppa kort.

Av Bamse och Valle - 3 augusti 2010 20:26

Ja dagarna går som vanligt framåt. Dessa dagar har det regnat den ena, och varit strålande den andra som tidigare. Vi har inte gjort så mycket, det är därför vi inte skrivit något. Matte har inte ens hunnit ut på era sidor. Vi har inte hunnit fara ut till stugan i veckan. Kan ju bero på att Matte och Husse jobbar för fulla muggar med det nya taxametersystemet. Nu börjar även vi undra om det inte snart är inmoterat. Ingen ledighet för oss inte. Matte har av sina 7 veckor varit helledig i 7 dagar, utom en del helger. Men även dom har hon suttit framför datorn. Till helgen skall ju Matte även jobba på söndag, Lill Husse Emil skall gå på nått kalas. Lule kalaset heter det visst, med en massa uppträdanden och öltält   . Inte nåttt för våra människor men för dom yngre verkar det vara skoj. Så då blir det att vara ute i stugan, Matte har 4 minuter från den till hans jobb på flygplatsen. Hoppas bara att det blir bra väder. Nu säger hon att hon skall sluta gnälla, hon har ju alla dagar som inte tagits ut i semester kvar, och det är en hel del det. Blir en vinter semester har vi förstått.

Ha det bra kompisar.

Av Bamse och Valle - 1 augusti 2010 21:14

Ja man kan ju undra hur dom spår vädret för oss här i VSerige. Ena dagen strålande väder, och nästa dag skit väder. Fast vi slapp den hemska åskan. Han vill vi inte träffa på fler gånger, fast våran Matte säger att det är mysigt då det blir mörkt och han mullrar. Denna helg började bra på fredag med sol och värme. Vi badade och busade, tittade på när Husse och Matte arbetade. Igår vräkte regnet ner, och vi for till slut hem. Inte vart det nå måla av heller, vi får ta det nån annan dag som Matte sa. Men det ser ut som att det skall vara varannan dags väder hela veckan. Idag har det varit strålande med sol och värme. Men då var vi ju hemma redan, och Matte tyckte att vi kunde göra lite saker här istället. Som att starta den där hemska gräsklipparen. Jag tror inte att jag och Valle nånsinn är så snabba på att springa in förutom då den kommer fram. Man får ju vara rädd att den skall köra över oss. Matlusten har inte varit på topp idag, kan ju bero på värmen. Eller att vi har varit av den trötta sorten idag. Imorgon skall Matte jobba igen hon har chaufförs redovisningar på måndagar. Fast det har hon ju gjort i stort sett hela sommaren, jobbat fast hon skulle ha varit ledig. Hon säger att det får bli en vinter semester. Och det vet vi vad det innebär, en resa för dom till ett varmare land. Hoppas att dom inte hittar nån. Nu skall vi ut en sväng, ha det bra alla kompisar.